Duo Hochscheid-van Ruth(2)

 

 

"Zij bezit niet alleen een prachtige stem, haar voordracht en reikwijdte zijn bijzonder innemend en geven de expansieve gestiek van Schlegels liederen voluit gestalte" (LK).

 

 

Voor mij een heel bijzonder project: met Oda Zoe Hochscheid ben ik stapje voor stapje op weg naar een integrale uitvoering van de Deutsche Liebeslieder opus 20 (1900) van Leander Schlegel, voor ons het absolute hoogtepunt van de romantische Nederlandse liedkunst. 

 

Wie de liederen één keer gehoord heeft, begrijpt waarom Schlegel aan het begin van de twintigste eeuw furore maakte in Wenen.

 

 

 

 

          foto: Yvon Moll

 

 

 

 

 

 

Een duo plus een duo is een trio. En in dat kader hebben Oda en ik een aantal liederen voor zangstem, cello en piano uitgezocht. Er bleek veel meer moois te zijn dan we verwacht hadden. Een koffer vol, waarmee we kris kras door Europa kunnen reizen. En natuurlijk nemen we dan ook wat liederen van Schlegel en een cello-pianocompositie mee. De vele gezichten van de romantiek.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  foto: Yvon Moll

 

in onze koffer: 

Hector Berlioz (1803-1869): La captive, in een versie met cello opgedragen aan Alexander Batta, de uit Maastricht afkomstige cellist/componist  die triomfen vierde in Parijs

Pauline Viardot (1821-1910): De sterren, op een tekst van de Russische dichter Afanasij Fet

Alfredo Piatti (1822-1901): La Sera - Piatti heeft nog heel wat meer gecomponeerd dan de etudes die nog steeds elke cellostudent slapeloze nachten bezorgen

Gaetano Braga (1829-1907): L'Esule

Aleksandr Borodin (1833-1887): 3 liederen

Johannes Brahms (1833-1897): Zwei Gesänge - wij vinden de bekende versie met altviool ook heel erg mooi, maar maken gretig gebruik van de versie met cello (die trouwens een extra noot heeft)

Camille Saint-Saëns (1835-1921): Danse macabre - uitgaande van zijn overbekende orkestwerk schreef Saint-Saëns zelf een Fantaisie voor viool en piano, die ook voor cello en piano verscheen, en componeerde hij een lied, waaraan wij een cellopartij gebaseerd op die Fantaisie toevoegden

Jakob Fabricius (1840-1919): Souvenir - een Deense componist, van wie wij ook nog nooit gehoord hadden

Jules Massenet (1842-1912): On ditNuit d'Espagne, met een cellopartij van Joseph Hollman

Joseph Hollman (1852-1927): Chanson d'amour - nog een Maastrichtse cellist/componist die gevierd was in Parijs (en bevriend met Saint-Saëns en Massenet)

Alphons Diepenbrock (1862-1921): Berceuse

Joseph Marx (1882-1964): Adagio - de sensualiteit van de Oostenrijkse laat-romantiek