Liederen

 

 

 

Eerst een kameropera

 

                       

 

 

Het gaat weliswaar niet om liederen, maar het is wel vokaal. Met componist René Samson begonnen we, d.w.z. Mattijs van de Woerd, Doris Hochscheid en ik, aan een kameropera voor bariton, (acterende) celliste en piano: We'll never let you down. Het libretto is van Gerrit Timmers, die naast Mirjam Koen ook verantwoordelijk is voor de regie, en voorziet een opera van 60 tot 70 minuten in drie bedrijven van min of meer gelijke lengte. Op 23 maart 2019 hebben we in een uitverkochte Splendor-zaal al een voor-première gespeeld van het voltooide laatste bedrijf. Het is de bedoeling dat de opera in het najaar van 2020, tijdens de Amsterdamse Cello Biënnale, in première gaat.


 

                                     

 

En toen, op 5 juli 2019, bleef plotseling, terwijl hij naar huis fietste, René's hart stil staan. Tijdens de afscheidsplechtigheid op 12 juli hebben we de slotscène van de opera uitgevoerd.

 

We willen natuurlijk heel graag dat dit laatste werk van René heel vaak wordt uitgevoerd en de meest evenwichtige manier om het te voltooien leek ons al snel om twee componisten te vragen ieder één van de twee nog niet gecomponeerde bedrijven voor hun rekening te nemen. Zo ontstaat er in plaats van een opera in drie bedrijven een opera-drieluik. Onze gedachten gingen meteen uit naar Mathilde Wantenaar en Max Knigge en we zijn heel blij dat zij allebei hebben toegezegd.

 

 

_______________________________________________________________

 

 

Liederen

 

 

 

 

Met Oda Zoe Hochscheid heb ik een aantal liederen voor zangstem, cello en piano uitgezocht die een echte rondreis door Europa mogelijk maken. Tijdens een repetitieweek in september gaan we het concertprogramma definitief vaststellen. Hieronder voorlopig de short list

 

Afgezien daarvan willen Oda en ik ook heel graag de integrale Deutsche Liebeslieder van Leander Schlegel uitvoeren, volgens ons het hoogtepunt van de romantische Nederlandse liedkunst. In september en november voeren we al vast een aantal liederen uit de cyclus uit.

 

 

 

 

 

 

Auguste Panseron (1796-1859): Sainte Cécile, met een cellopartij van Auguste Franchomme

Hector Berlioz (1803-1869): La captive

Pauline Viardot (1821-1910): De sterren, op een tekst van de Russische dichter Afanasij Fet

Alfredo Piatti (1822-1901): Ricordanza & Tell me

Aleksandr Borodin (1833-1887): 3 liederen

Johannes Brahms (1833-1897): Zwei Gesänge

Camille Saint-Saëns (1835-1921): Danse macabre

Jules Massenet (1842-1912): Elégie & Nuit d'Espagne, met een cellopartij van Joseph Hollman

Joseph Hollman (1852-1927): Chanson d'amour & Quand vous me montrez une rose

Alphonse Diepenbrock (1862-1921): Berceuse

Joseph Marx (1882-1964): Adagio

 

_________________

 

 


 

De Noorse sopraan Elizaveta Agrafenina organiseert in het kader van haar master research aan het Conservatorium van Amsterdam in het komende najaar drie concerten met muziek van Nederlandse componistes:

18 oktober, componistes van vóór 1919

22 november, componistes van na 1919

13 december, levende componistes

 

In het verleden heb ik met Elizaveta al enige keren liederen van Ignace Lilien uitgevoerd en het is de bedoeling dat we tijdens het concert van 13 december een nieuwe compositie van Wilma Pistorius op een gedicht van Arthur Rimbaud gaan uitvoeren.

 

 

________________________________

 

liedbio t.b.v. concertprogramma's (pdf)

idem (word)

 

____________________________________________________________________