Logboek

Mijn boeken 26 t/m 30 van 2020

 

Francesco Petrarca: La vie solitaire (= De vita solitaria, 1346)

Huub Beurskens: De straffeloze (2020)

Erwin Mortier: De onbevlekte (2020)

Florian Neumann: Die Wahrheit über Lucrezia Borgia (2019)

Lorenzo Bonoldi: Isabelle d'Este. A Renaissance Woman (= Isabelle d'Este. La Signora del Rinascimento, 2015)

 

 

KCO

 

     Deze weken veel Koninklijk Concertgebouworkest gezien in de serie 'Première' via facebook. Eerst het Debussy (Prélude, La mer) + Stravinskij (Sacre) concert onder Daniele Gatti, dan Mahler-2 eveneens onder Gatti, Brahms-3 onder Herbert Blomstedt en Mahler-5 nogmaals onder Gatti. Elke keer het gevoel dat het nauwelijks nog mooier kan. Vanavond nog Mahler-7 onder Pierre Boulez en overmorgen Mahler-9 onder Bernard Haitink.

 

 

 

De provinciale politiek in Brabant

 

     Behartenswaardige woorden van Wiel Kusters op facebook: "Zeker is dat wij de positie van progressieve partijen moeten zien te versterken, dus weg met de verdeeldheid op links. En verder: zoveel mogelijk bijdragen aan de verbreiding van humane opvattingen over natuur en mens. Niet zwijgen, en het rechtse gebral niet accepteren. Niet uit onoplettendheid meeschuiven met de taal, en dus het denken, van politieke charlatans en gifmengers. Daar begint het mee."

 

 

Corona - 13

 

     Girl from Ipanema. Isabel transatlantic. (Hoe lang zou zo'n video trouwens op facebook blijven staan?)

 

 

Mijn boeken 21 t/m 25 van 2020

 

Hella S. Haasse: De scharlaken stad (1952, voor de tweede keer)

Lino Bianchi: Giovanni Pierluigi da Palestrina (1994)

Philippe Beaussant: Passages. De la Renaissance au Baroque (2006)

Francesco Petrarca: Mon secret (= Secretum, ca. 1346-1353)

Tullia d'Aragona: De l'infinité d'amour (= Dialogo della signora Tullia d'Aragona della infinità di amore, 1547)

 

 

Live streaming

 

     Gisteravond naar een concert geweest, live streaming uiteraard: Camerata Delft speelde een mooi programma met werken van Dietrich Buxtehude, Heinrich Biber, Jean-Marie Leclair en Marin Marais.

     Het is behelpen, zo'n live stream, vonden wij zaterdag. De associatie is die met een plastic zak waar je vacuum in verpakt zit. Of met een overgangstentamen, terwijl de jury vooraf al gezegd heeft welke stukken men wil horen en in welke volgorde. Je mist de opbouw van de spanning in samenwerking met het publiek, de uitwisseling, ook na afloop. De wetenschap dat er mensen, misschien wel heel veel mensen, meekijken door het oog van de camera biedt daar geen soelaas.

     (Met excuses aan Ilonka, want de ontvangst, de organisatie en de sfeer waren perfect.)

 

 

Corona - 12

 

     Ben je amper gepensioneerd, behoor je gelijk weer tot een risikogroep.

 

 

Corona - 11

 

     Elizaveta stuurt vanuit Noorwegen een berichtje voor mijn verjaardag met "lots of hugs". Dat heeft op zo'n afstand iets speciaals in tijden van 'social distancing'.

 

 

Corona - 10

 

     Isabel was in mijn droom. Zij droeg Portugese gedichten voor. Ik verstond er niets van, maar het was prachtig.

 

 

Corona - 9

 

     Als je nu de oprechte behoefte voelt om Wopke Hoekstra uit te schelden en desondanks beschaafd te blijven. zou je dan 'frietaardappel' kunnen zeggen?